
 

Til Bjarne Schilling 
Politiken 
 

  

 
 
Vedr. Politikens artikler om undervisningstid og manglende krav i skolen 

 16. december 2011 
 
 

 
Kære Bjarne Schilling 
 
Jeg skriver til dig i anledning af to nyere artikler i Politiken, der hver især afspej-
ler en problematisk journalistisk praksis. 
 

Artikel 1: Lærernes undervisningstid 
Søndag den 4. december bragte Politiken og Politiken.dk en artikel under over-
skriften ”Kun 1 pct. af folkeskolelærerne underviser 19 timer om ugen”. Artik-
len bygger angiveligt på en ikke-offentliggjort opgørelse, som KL har foretaget 
blandt tyve kommuner.  
 
Artiklen affødte mange reaktioner, uden at læserne har haft mulighed for over-
hovedet at forholde sig til talmaterialet i opgørelsen. Der er ingen angivelse af 
metode, andet end at KL har gennemgået og sorteret lærernes skemaer i kasser. 
Der er ingen datoangivelse af materialet. I det hele taget kan opgørelsen være 
opspind fra ende til anden.  
 
Kan du bekræfte, at den pågældende journalist, de to citerede forskere og undervisningsmini-
steren rent faktisk har set selve partnerskabsopgørelsen i forbindelse med udarbejdelsen af 
artiklen? 
 

Artikel 2: Debatindlæg og Megafon måling 
Lørdag den 10. december var der på forsiden af debatsektionen et indlæg af 
Andreas Weidinger under overskriften ”Jeg blev aldrig udfordret”. I indlægget 
blev der rettet en sønderlemmende kritik af folkeskolen. Senere har du på veg-
ne af Politiken måtte beklage, at den pågældende aldrig har gået i folkeskolen.  
 
Ikke desto mindre bruges indlægget som afsæt til en generel nedsabling af fol-
keskolen, blandt fordi redaktionen kobler indlægget med en tilsyneladende 
gammel Megafon måling i samme debatsektion. 
 
Den pågældende journalist skrev i en mail til mig: ”Det er jo netop på baggrund 
af hans tekst, at vi har lavet en måling på emnet. Ikke omvendt.” Det undrede 
mig, når jeg på den medfølgende grafik kunne læse: ”Kilde: Megafon for Politi-
ken og TV2/Nyhederne. 1102 personer er blevet spurgt den 4. – 7. marts. 



 Side 2 af 2 
 

2011.” Da jeg påpegede det, erkendte journalisten, at det alligevel ikke var de-
batindlægget, det havde afstedkommet undersøgelsen. 
 
Hvor gammel er den undersøgelse, der blev bragt lørdag den 10. december? 
 
Hvornår har Politiken modtaget debatindlægget fra Andreas Weidinger? 
 
Er det normalt, at Politiken bringer gamle debatindlæg og Megafonmålinger? 
 
I forbindelse med udarbejdelsen af artiklen kontaktede journalisten mig for en 
kommentar til undersøgelsen. Jeg svarede følgende på mail: ”Nej det kan jeg 
ikke se nogen mening i. Jeg synes at alle de populistiske meningsmålinger, som 
vi konstant præsenteres for er totalt værdiløse. Jeg deltager derimod gerne i en 
debat om, hvordan vi styrker undervisningen i folkeskolen”. 
 
Mener du, at ovenstående sætning kan sidestilles med ”ingen kommentarer”? 
 
Jeg mener generelt, at Politiken står for en fair journalistik. Men i disse to til-
fælde mener jeg, at vi har set en fatal mangel på kildekritik og en tendens til, at 
avisen med gamle indlæg og målinger i hånden selv vil skabe virkeligheden, 
frem for at beskrive den. 
 
Ser frem til at høre fra dig. 
 
Med venlig hilsen 
 
 
Anders Bondo Christensen 
 
Dette brev er sendt i kopi til Per Michael Jespersen 


