Danmarks Lærerforening og Oxfam IBIS besøger skole på Lærerens Dag

Over hele verden hyldes læreres store indsats på den internationale Lærerens Dag 5. oktober. Oxfam IBIS og Danmarks Lærerforening markerer sammen dagen i Danmark. Det sker blandt andet ved et besøg på Brøndbyøster Skole.

Mange lærere vil torsdag den 5. oktober møde ind til oppyntede skoler, æbler, kage og kram fra eleverne, når skoler landet over markerer lærernes store betydning på den internationale Lærerens Dag.

Også Oxfam IBIS og Danmarks Lærerforening markerer denne dag ved blandt andet at besøge Brøndbyøster Skole. Her vil DLF-formand Anders Bondo Christensen og Oxfam IBIS’ vicegeneralsekretær, Lars Koch, møde lærerne for at sætte fokus på den store indsats, som lærerne hver dag yder for at give eleverne den bedst mulige undervisning. ”Den gode skole begynder med den gode lærer, og det er dem, vi fejrer på Lærerens Dag. De lærere, som med engagement og viden gennem undervisningen sikrer at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der medvirker til deres personlige alsidige udvikling. Lærerne spiller en væsentligt rolle både for den enkelte elev og for samfundet generelt, og det er vigtigt at anerkende den store indsats, der ligger bag,” siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

International dag

Lærerens Dag bliver ikke kun markeret i Danmark. Over 100 lande markerer FN's internationale Lærerens Dag den 5. oktober. ”En uddannet befolkning er en forudsætning for langsigtet udvikling. Dygtige, engagerede og veluddannede lærere spiller derfor en central rolle i bekæmpelsen af fattigdom og i demokratisk udvikling. Vi er glade for på Lærerens Dag at kunne sætte fokus på vigtigheden af lærerarbejdet og læreres essentielle rolle i at udvikle og forme fremtidens borgere verden over” siger Mie Roesdahl, generalsekretær i Oxfam IBIS.

I forbindelse med dagen bliver der i år samlet ind til Oxfam IBIS’ arbejde for uddannelse i Sydsudan, hvor der er hårdt brug for flere skoler og uddannede lærere. Når freden vender tilbage, skal børn og unge være med til at genopbygge landet. Det kan de bedst, hvis de har fået en god uddannelse.

Læs mere om Lærerens Dag på www.laererdag.dk. Fejringen af dagen kan også følges på de sociale medier med hashtagget #lærerensdag

Fakta:

DLF-formand Anders Bondo Christensen og Oxfam IBIS’ vicegeneralsekretær Lars Koch besøger torsdag den 5. oktober kl. 10-13 Brøndbyøster Skole. Pressen er velkommen til at deltage ved besøget.

Kontakt:

Anders Bondo Christensen, formand for DLF, mobil: 21646293