Åbent brev: Husk de fattigste børnefamilier

Kære folketingsmedlemmer. Inflationen er lige nu på sit højeste i 40 år, og mens regeringsforhandlingerne pågår, vokser usikkerheden omkring politiske aftaler, der skal hjælpe familier og børn ud af fattigdom. Sådan skriver en række organisationer i et åbent brev.

Mange fattige børnefamilier frygter for vinteren. De kommende måneder bliver i høj grad præget af inflationen og energikrisen, og familierne aner snart ikke deres levende råd.

Vi har som børneorganisationer tidligere råbt op omkring behovet for akut inflationshjælp direkte målrettet de fattigste børnefamilier. Behovet for akut inflationshjælp er stadig aktuelt, selvom det ikke er nok på den lange bane.

Usikkerheden omkring hvorvidt det nye kontanthjælpssystem reelt bliver vedtaget, samt bekymringer om, hvorvidt familier på kontanthjælp fortsat vil modtage det midlertidige børnetilskud fra januar 2023, sætter dybe spor hos familierne.

Hver dag møder vi familier, der er så hårdt pressede af inflationen, at de er desperate. Situationen er dybt bekymrende og fordrer mere end akutte hjælpepakker.

Der er også brug for vedvarende og strukturelle indsatser, hvis vi skal sikre børnene et liv uden fattigdom. Så derfor håber vi inderligt, at I som minimum vil holde fast i kontanthjælpsaftalen. Samtidig vil vi opfordre jer til at sætte konkrete og langsigtede mål samt en helhedsorienteret plan for, hvordan vi afskaffer børnefattigdom.

Anja C. Jensen, formand i HK Danmark
Ann Urbrand, formand i DUI- LEG og VIRKE
Benny Andersen, forbundsformand i Socialpædagogernes Landsforbund
Ebbe Wendt Lorenzen, generalsekretær i Landsforeningen LIVSVÆRK