Kampagne om genstart

Danmarks Lærerforening kører hen over 2021 kampagnen "Genstart" i henholdsvis printaviser og på de sociale medier. Kampagnen skal vise, at lærerne står klar til at løfte opgaven med at genstarte den fysiske undervisning på skolerne og samtidig gøde jorden for en genstart af debatten om folkeskolens fremtiden.

Kampagnen "Genstart" skal vise, at vi lærere er klar til genåbningen af skolerne. Den sætter fokus på de gode – men også mindre gode – erfaringer, vi har gjort os under corona, samt den værdi, lærerne har skabt trods alle udfordringerne.

Kampagnen skal desuden pege fremad og gøde jorden for den vigtige debat om folkeskolens udvikling, som skal tages op, når corona er lagt mere bag os. Der skal mærkbare forbedringer til. Vi sætter genstart på dagsordenen for at vise, at vi står klar til fortsat at tage ansvar og indhente det tabte efter corona. Og at der i den grad er brug for lærerkræfter fremover.

Læs formand Gordon Ørskov Madsens debatindlæg om kampagnen på Folkeskolen.dk

Nedenfor kan du læse om kampagnens konkrete indhold.

Avisannoncer

Kampagnen blev skudt i gang med en række annoncer bragt i aviser som Berlingske, Politiken, Information & Jyllands-Posten.

Film på de sociale medier

Et af kampagnens vigtidste elementer er indhold på sociale medier, herunder en lang række film.

Se film med Filippa, der går i 6. klasse og glæder sig til at genstarte den fysiske undervisning og fællesskabet i klassen:

Se film med Ida som er lærer, og som har glædet sig til at få eleverne tilbage i klassen:

Se film med de to forældre Katrine og Andreas, der hver især fortæller om glæden ved at deres børn kan komme fysisk i skole igen:

Se film med Anne, som er lærer, og som fortæller om, hvordan onlineundervisningen har påvirket klassefællesskaberne og trivslen:

Se film med skolebørn, som deler deres erfaringer fra coronaskolen:

Se film hvor formand for Greve Lærerforening Tina Beck-Nilsson interviewer lærer og TR Camilla Kruse fra Mosedeskolen i Greve om hendes erfaringer fra skolen i coronaperioden.

Se film med folkeskolelærer Mette Visti, der fortæller om, hvad hun har lært af coronanedlukningen.

Se video hvor formand for Vends Herreds Lærerkreds Mads Alnor var forbi  Thomas Rasmussen fra Østre Skole i Middelfart til en snak genstart af folkeskolen efter coronanedlukningerne.

Se film med børn, der deler deres tanker og ønsker til indretning af fremtidens skole.

Se film med Maja Gundermann Østergaard, formanden for Esbjerg Lærerforening og lærer Louise Silkjær Rasmussen, der taler om de gode coronaerfaringer.

Medlemsundersøgelse

I perioden fra 12. til 25. maj 2021 gennemførte Danmarks Lærerforening en spørgeskemaundersøgelse blandt alle medlemmer bortset fra studerende, pensionister og medlemmer med ledelsesfunktioner.

Nedenfor kan du finde opslag fra Facebook samt analysenotater for tallene bag opslaget.

Hent analysenotat om lærernes holdning til tolærerordninger (pdf)

Hent analysenotat om lærernes holdning til at styrke klassefællesskabet efter corona (pdf)

Hent analysenotat om lærernes holdning til flere ressourcer til særligt udsatte elever (pdf)

Hent analysenotat om lærernes savn af fokus på den enkelte elev under corona (pdf)

Hent analysenotat om lærerne savn af sociale kontakt til kollegaer (pdf)

Hent analysenotat om lærernes savn af faglig sparring med kolleger (pdf)

Hent analysenotat om lærernes ønske om mere tid til den enkelte elev (pdf)

Denne side bliver løbende opdateret i takt med kampagnen rulles ud.